Het was zeker geen technisch hoogstandje, mijn eerste website. Toch werd Sjors’ Griezelsite opgepikt door de redactie van het NCRV-programma Buya en stond ik op 10-jarige leeftijd in een tv-studio. Camera’s, redacteuren en iemand die je gezicht schminkt: het medium maakte grote indruk op me.
Een jaar of drie later schreeuwde ik het uit van geluk toen ik zag dat mijn laatste website elke verwachting overtrof. Het aanbieden van gratis ringtones en wallpapers, in een snelgroeiende mobiele markt, bleek een gigantisch succes. Kort daarna crashte de server.
Hoewel het succes van korte duur was, leverde mijn website meer op dan vakkenvullen tegen een minimumloon. Ik besloot mijn winst dus te investeren in dure, maar betrouwbare webhosting en zocht naar nieuwe online kansen.
In de brugklas raakte ik bevriend met een jongen die bedreven zijn eigen radioprogramma presenteerde. Ik ging regelmatig met hem mee naar Hilversum, om daar de taak van sidekick op me te nemen. Uiteindelijk belande ik bij een online radiostation waar ik jarenlang mijn eigen programma presenteerde.
Met een vwo-diploma op zak, was een opleiding Journalistiek een logische keuze. Het leeuwendeel van de colleges volgde ik met grote interesse. Tijdens de minder interessante lessen sleutelde ik aan mijn steeds lucratievere websites.
Journalistiek en commercie gaan niet samen, was het motto van veel docenten. Moest ik een keuze maken? Na het afronden van mijn opleiding Journalistiek ging ik aan de slag als freelance verslaggever. En de dagen dat ik geen nieuws versloeg, beheerde ik mijn websites. Ik kon slecht kiezen.
Opvallend genoeg waren de oprichters van Sportnieuws.nl juist opzoek naar iemand met journalistieke én commerciële ervaring. Op een Arnhems terras wekten ze mijn interesse voor deze start-up binnen een grote uitgeverij. Mijn handen jeukten bij het zien van de eenvoudige website met enorme potentie.
In een klein team werkte ik bijna drie jaar parttime aan het sportplatform. Branded content, marketingstrategieën en zoekmachine-optimalisatie: vaak allemaal tegelijk. Ik zag het aantal bezoekers groeien naar miljoenen per maand, maar merkte dat mijn eigen websites op de tweede plaats kwamen.
Tijd om een knoop door te hakken. Ik begon mijn eigen uitgeverij, maar dan volledig digitaal. Publicas was een feit.